tisdag 17 augusti 2010

Välkommen, Welcome, Willkommen & Bienvenido!

Det hade kanske inte suttit fel med en liten presentation av bloggen.. Here it goes! :)

Jag (Susanne) och Jonas är två väldigt fotointresserade och Canon-älskande syskon. Idéen till att starta en fotoblogg tillsammans kom faktiskt från Jonas då jag berätta för honom att jag skulle starta en fotoblogg. "Varför inte göra en tillsammans?". "Ja, varför inte", tänkte jag. Vi har olika passioner och inriktningar när det gäller foto och kommer att komplettera varandra väldigt bra. Tanken är att vi kommer att uppdatera när vi har något nytt att bjuda på och kanske ge lite tips, rekommendationer (gärna ta emot också för den delen! :)) då och då. Vi ser väldigt mycket fram emot detta och det kommer bli megaskoj! Hoppas ni kommer följa med oss på vår resa och vårt fotoutvecklande! :)

Här har ni en liten snabbpresentation av oss...

Susanne

Hur blev jag fotointresserad då?:
Jag har varit intresserad av foto sedan första året i gymnasiet (2003) då jag valde att gå media i skolan. Lärde mig mycket inom digital design och olika program såsom Photoshop, Indesign, Illustrator och även hur man bygger hemsidor osv. Men något jag saknade extra lärdom inom var just foto. Det var alldeles för lite av den varan och jag bestämde mig för att köpa min första "riktiga" kamera, nämligen en analog systemkamera som jag kunde fota med hemma. Jag fotade och fotade och det var så himla kul!

Vad är min passion?:
Svår fråga. Jag är fortfarande i upplärningsfasen och gillar egentligen att fota allt och inget. Är väldigt glad för macro och porträtt, barn och bröllop. Men som sagt så är detta ett växande intresse och kommer säkert att ändras många gånger :).

Vad använder jag för utrustning?:
För ungefär 1 år sen så köpte jag min Canon eos 450 D - Canon EFS 18-55mm. Innan dess så fotade jag mycket med min Canon Ixus 75 (som jag knappt klarar av längre med tanke på kvaliteten om man jämför med 450D). Jag är mycket nöjd med 450D och tycker den är lätthanterlig och har dom flesta bra finesser. En bra förstakamera för en amatörfotograf som jag ;).

Vad tycker jag om bildredigering?:
Jag är en sådan människa som tycker att foto och redigering går hand i hand. Ett foto kan vara bara OK men bli SÅ BRA med lite redigering. För mig är det viktigt hur man bildbehandlar och jag försöker lära upp mig mer och mer. Photoshop är oändligt och det finns nya saker att lära sig hela tiden. Läser för tillfälligt min andra Photoshop-kurs som jag tycker är väldigt lärorik.

Jonas

Hur blev jag fotointresserad då?:
När jag började på ett gymnasium med inriktning skateboard/media, som jag började på för skateboardens skull. Men sen började jag även tycka media var intressant, speciellt fotolektionerna.
Det var perfekt och väldigt roligt att kunna kombinera två olika saker man tyckte var roligt, dvs skateboard och foto. Så jag började fota skate
med skolans kameror och utrustning under skoltid, sen fick jag köpt en egen kamera och det utvecklades till att jag även hade tid att fota annat än bara
skate.

Vad är min passion?:
Min passion är givetvis att fota skate, men gillar även porträttfoto starkt.

Vad använder jag för utrustning?:
Canon Eos 50D - Canon EFS 17-85mm normal zoom. Jag fotar även väldigt mkt med externa blixtar, macro-bjektiv och fisheye. Även i studio när jag har tillgång till skolans utrustning.

Vad tycker jag om bildredigering?:
Jag tycker efterbehandling av bilder är väldigt kul och även fast jag inte är så erfaren inu. Använder väldigt ofta Photoshop och Lightroom och det går
framåt. Som sagt, det är väldigt kul!

Jonas & San, från vår bästa sida!

1 kommentar:

  1. Som sagt - riktigt rolig idé att ha en fotoblogg tillsammans, det ska bli jätteroligt att följa!=D Ni är så duktiga båda två och det är intressant att läsa om hur ert intresse började! Ni borde ha det som en länk här så att man kan gå tillbaka och läsa det som ny besökare!=) Kul foto på er med, haha, det kommer jag ihåg när ni tog på kräftskivan!

    SvaraRadera